Jak korzystać z usług turystycznych – krótki poradnik
Data dodania: 2015-09-28
Ocena:
5 - liczba głosów
1
Dziękujemy za oddanie głosu
Biura podróży i pośrednicy wycieczek turystycznych do dla wielu osób wciąż podstawowe, a często nawet jedyne źródło, do którego zgłaszamy się w celu zorganizowania upragnionych wakacji. Jak jednak korzystać z usług takich miejsc, by nie zostać nabitym w butelkę?
Przede wszystkim każdy organizator wycieczek turystycznych musi być wpisany do specjalnego rejestru. Takie rejestry prowadzą marszałkowie województw dla podmiotów działających na ich terenie. Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest dostępna w Internecie pod adresem www.turystyka.gov.pl.
Ubezpieczenie na wszelki wypadek
Najważniejsze informacje o usługach turystycznych
Jeśli już upewnimy się, że osoba do której się zgłaszamy posiada wszelkie uprawnienia – warto dokładnie sprawdzić podpisywaną przez nas umowę o świadczenie usług turystycznych. Taka umowa powinna wyraźnie i dokładnie określać – organizatora i numer jego wpisu do rejestru oraz nazwisko pełnomocnika, który w imieniu organizatora podpisuje umowę. Poza tym czas i miejsce lub trasę planowanego wyjazdu, a także program wyprawy. Mowa tu m. in. o datach, środkach transportu, czy charakterze planowanej wycieczki. Umowa powinna również zawierać cenę, a jeśli poniesiemy jakieś koszty dodatkowe ich wyszczególnienie. W umowie powinny być także informacje o ubezpieczeniach jakie turysta ma zapewnione, a także sposób zapłaty i dokładne wytyczne w jakich przypadkach punkty takie jak np. plan wycieczki mogą ulec zmianie.
Co warto wiedzieć?
Warto wiedzieć, że na trzy tygodnie przed planowanym początkiem wycieczki organizator może zmienić jej koszty. Oczywiście musi to zostać poparte odpowiednim powodem takim jak np. zmiana kosztów transportu lub nagły wzrost kursu walut. Oczywiście możemy wówczas odstąpić od umowy, a organizator zobowiązany jest do zwrotu zapłaconej do tego czasu przez nas sumy.
Warto także wiedzieć, że w przypadku odwołania przez organizatora wycieczki przysługuje nam rekompensata – jednak nie zawsze. Jeśli liczba chętnych była zbyt mała, bądź na decyzję o odwołaniu wpływ miały czynniki zewnętrze takie jak np. niebezpieczeństwo na docelowym terenie podróży, powodzie, trzęsienia, bądź inne niekorzystne zjawiska – wówczas organizator nie musi takowej rekompensaty wypłacać.
Czy możliwa jest reklamacja?
Jeśli korzystając z usług organizatora stwierdzimy w trakcie trwania wycieczki, bądź pobytu w danym miejscu, że realia jakie nas spotkały mijają się z tym co zawierała umowa – możemy złożyć reklamację. Najpierw od razu po stwierdzeniu niezgodności – ustnie bądź pisemnie. Następnie po powrocie z wyjazdu. Reklamacji podlegają wszystkie punkty zawarte w umowie, a na jej złożenie mamy maksymalnie 30 dni od zakończenia wyjazdu. Organizator wówczas ma taki sam termin na udzielenie szczegółowej odpowiedzi na reklamację. Jeśli jest ona negatywna – musi zawierać uzasadnienie, jeśli odpowiedzi w ciągu 30 dni nie otrzymamy – uznaje się ją za rozpatrzoną pozytywnie.
Porównaj oferty polis
W przypadku problemów z biurem podróży bądź innym podmiotem organizującym – możemy zgłosić się z prośbą o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumenta. To miejsce w którym, gdy polubownie nie załatwimy Naszej sprawy, otrzymamy fachowe wsparcie.
Redakcja portalu