EKUZ - jak wypełnić formularz i złożyć wniosek
Data dodania: 2014-02-19
Ocena:
5 - liczba głosów
2
Dziękujemy za oddanie głosu
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, która dzięki unijnym uregulowaniom pozwala nam na korzystanie z podstawowej opieki zdrowotnej podczas pobytu za granicą, nie jest wydawana automatycznie wraz z naszym wyjazdem. Trzeba odpowiednio wcześniej złożyć wniosek w Narodowym Funduszu Zdrowia, by ją uzyskać.
Poniżej kilka cennych rad, jak szybko wejść w posiadane EKUZ i dlaczego każdy wybierający się w zagraniczną podróż do państw wspólnoty powinien taką kartę stale przy sobie posiadać.
Wniosek o wydanie karty EKUZ
Wypełniony na odpowiednim formularzu wniosek o wydanie karty EKUZ należy złożyć we właściwym dla naszego miejsca zamieszkania Oddziale Wojewódzkim lub Delegaturze Narodowego Funduszu Zdrowia. Zwróćmy uwagę, że
osobne formularze przewidziane są dla turystów, a inne dla osób wyjeżdżających do pracy lub na studia za granicą.
Wniosek można pobrać ze strony internetowej NFZ, bądź otrzymać w dowolnym oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.
Wypełniony
formularz można dostarczyć:
-
osobiście,
-
za pośrednictwem poczty,
-
faksem,
-
drogą mailową.
Jeśli zamierzamy wysłać wniosek faksem, ważne, by złożyć pod nim czytelny podpis, pozwalający na identyfikację wnioskodawcy.
Inaczej NFZ nie rozpatrzy naszego podania.
Jeżeli natomiast decydujemy się na dostarczenie wniosku drogą elektroniczną,
a brakuje na nim naszego podpisu, NFZ wystawi kartę, ale nie dośle nam jej pocztą. Trzeba będzie pofatygować się po nią osobiście, by złożyć własnoręczny podpis w odpowiedniej rubryce.
Dokument odebrać można osobiście w oddziale NFZ, w którym złożyliśmy wniosek, albo wskazać inną placówkę w kraju. Możemy również upoważnić kogoś do odbioru karty, ale wówczas dane tej osoby należy podać we wniosku.
Praktycy twierdzą, że wypełnienie i przesłanie formularza mailem pozwala na najsprawniejsze załatwienie sprawy. Zwłaszcza, że urzędnik wyznaczy nam konkretny termin (dzień i godzina) odbioru dokumentu.
Ubezpieczenie za granicę
Co zawiera wniosek o wydanie EKUZ?
Wniosek zawiera:
-
dane osoby wnioskującej o wydanie karty (PESEL, data urodzenia, obywatelstwo, imię lub imiona, nazwisko, miejsce zamieszkania),
-
tytuł, na podstawie którego jesteśmy ubezpieczeni (forma zatrudnienia, nauka, świadczenia emerytalno-rentowe, zarejestrowanie w urzędzie pracy),
-
dane podmiotu lub osoby opłacającej składkę na ubezpieczenie zdrowotne,
-
nazwę kraju, do którego się udajemy i okres pobytu – tu istotna uwaga dotycząca podanych dat. Chociaż precyzyjnie określamy czas, w którym przebywać będziemy za granicą, karta i tak wydawana jest na zależny od statusu naszego ubezpieczenia okres, którym najczęściej jest 6 miesięcy.
-
określenie sposobu odbioru karty (pocztą, osobiście lub przez osobę upoważnioną).
Można zaznaczyć również opcję: „Proszę o załączenie informacji dotyczącej systemu opieki zdrowotnej w państwie mojego pobytu”. Na pewno warto, zwłaszcza, że te wiadomości mogą być dla nas wartościowe przy wyborze oferty ubezpieczenia turystycznego.
Dokumenty dołączane do wniosku
Do wniosku o wydanie EKUZ załączyć należy następujące dokumenty, potwierdzające prawo do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ:
-
osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę lub umowę-zlecenie: ostatni druk RMUA, książeczka ubezpieczeniowa z aktualnym wpisem i pieczęcią lub zaświadczenie od pracodawcy, zgodne z wzorem NFZ,
-
prowadzący działalność gospodarczą: aktualny dowód opłacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne,
-
rolnicy ubezpieczeni w KRUS: zaświadczenie z KRUS o odprowadzaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne i aktualny dowód opłacenia składki,
-
emeryci i renciści: ostatni odcinek emerytury lub renty, ewentualnie wyciąg bankowy z informacją o zaksięgowaniu świadczenia,
-
osoby bezrobotne, zarejestrowane w urzędzie pracy: zaświadczenie z tego urzędu o odprowadzaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnego,
-
osoby samodzielnie opłacające składkę na ubezpieczenie zdrowotne, w oparciu o umowę z NFZ: aktualny dowód opłacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne,
-
osoby ubezpieczone jako członek rodziny (uczeń, student, niepracujący małżonek): dokument potwierdzający prawo do świadczeń osoby, która zgłosiła członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, dowód zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego (druk ZUS ZCNA, ZUS ZCZA), a w osoby do 18. roku życia powinny przedłożyć w NFZ dokument potwierdzający kontynuację nauki (np. legitymacja szkolna, studencka) lub niepełnosprawność.
Odpowiednie zaświadczenia należy przedstawić w NFZ do wglądu w oryginałach, kserokopie zostawiamy urzędnikowi, który może poświadczyć je na miejscu. Dokumenty ze zdjęciem (jak legitymacja studencka czy emerycka) wystarczy tylko okazać urzędnikowi do wglądu.
Jak długo trwa wyrobienie EKUZ?
Kartę EKUZ najczęściej odbiera się osobiście w dniu, w którym składany jest wniosek.
Wydawana jest więc właściwie „od ręki”.
Samo sprawdzenie poprawności wniosku i dodatkowych dokumentów, które do niego trzeba dołączyć, jak również wprowadzenie wszystkich danych do systemu, a następnie wydrukowanie karty zajmuje najwyżej kilkanaście minut.
W okresie wakacyjnym
urzędnicy rozpatrują o wiele więcej tego rodzaju podań. Może się więc zdarzyć, że przyjdzie nam poczekać w dość długiej kolejce na wydanie naszej karty EKUZ. Bywa też, że termin odbioru dokumentu wyznaczony zostanie dopiero na kilka dni po złożeniu wniosku.
Za wydanie karty EKUZ Narodowy Fundusz Zdrowia nie pobiera żadnych opłat.
Wybierz kompleksową ochronę
Pamiętajmy tylko o tym, by kartę EKUZ na pewno zabrać z sobą na zagraniczny wyjazd i na wszelki wypadek zawsze mieć ją przy sobie.
Przydać może się również jej kserokopia, którą zostawimy w udzielającej nam pomocy placówce medycznej, jeśli ta postawi taki wymóg.
EKUZ podczas urlopu w państwach UE z pewnością oszczędzi nam nieporozumień i kłopotów w razie nagłej konieczności skorzystania z pomocy medycznej.
Autor: Karol Węgrzyniak